Oman elämäsi arkkitehti

KARMA ja SAMSKARAT

Tri. Stephen Parker

Patanjalin joogasutrat käsittävät hyvin käytännöllisen kuvauksen karmasta. Mielen kenttä on suunnattoman laaja. Se osa mielen kenttää josta me olemme tietoisia, on vain pienen pieni osa siitä  kaikesta. Syvemmät kerrostumat pitävät sisällään siemenet kaikkeen siihen mitä tulevaisuudessa tulemme tekemään, olemme itse kylväneet näitä siemeniä aikaisempien elämiemme kuluessa.

Miksi koemme kärsimystä tässä elämässä? Onko se karmaa? Vastaus on tavallaan “kyllä”, koska kaikki mitä koet on karmaa. Todellinen tavoite on oppia miten luot tulevaisuuttasi sen pohjalta miten toimit tänään. Sinä olet itse oman elämäsi arkkitehti. Sinä itse päätät omasta kohtalostasi, vaikka usein se ei ehkä siltä tunnu. Joskus tuntuu siltä kuin et pystyisi hallitsemaan elämääsi miltään osin, millään tavalla. Kun kohtaat jossain asiassa torjuntaa tai vastoinkäymistä, paras tapa reagoida on hyväksyä se ajatus, että jossain matkan varrella olet itse toiminut tavalla joka on altistanut sinut tuolle kokemukselle. Tässä ei ole kyse itsensä syyttämisestä, vaan siitä että otat vastuun omasta elämästäsi. On sinun vääjäämätön velvollisuutesi ja etuoikeutesi elää läpi niiden siementen seuraukset jotka olet kylvänyt aikaisemmin. Tällaisesta hyväksyvästä asenteesta käsin on hyvä oppia ymmärtämään karmaa.

Karmaan liittyy muitakin sanskriitin kielisiä termejä: samskara ja vritti. Samskarat ovat mentaalisia painautumia, vaikutelmajälkiä, joita jokainen ajatus, tunnetila ja teko kaivertaa meidän mieleemme. Ajatuksetkin ovat sellaista mitä sinä teet. Vritti on chittassa eli mielen kentässä esiintyvä ilmiö, tapahtuma. Sanan alkujuuri “vrit” tarkoittaa “pyöriä”, se tarkoittaa prosessia. On kyse mentaaleista prosesseista joita me koemme, ajatusten ja tunnetilojen muodossa. Chitta on mielen kentän kokonaisuus, kaikki mitä se pitää sisällään, niin kuin viljapellon maaperä.

Samskarat jotka ovat kypsymässä tuottamaan hedelmää seuraavassa elämässä, yhdistyvät  tässä elämässä ja muodostavat tietynlaisen hahmon. Tätä samskarojen massaa Patanjali kutsuu nimellä karmashaya, karman varasto. Kun jätät fyysisen kehosi niin eron hetkellä karmashaya kertoo sinulle kolme asiaa: “jati” eli tulevan inkarnaatiosi rotu; “ayus” eli tulevan inkarnaatiosi kesto; ja “bhoga” eli kivuliaiden ja nautinnollisten kokemusten tasapaino tulevassa inkarnaatiossasi. Fyysisen kehon kuoleman ja uuden kehon syntymän välisessä olotilassa tämä hienovarainen hahmo ohjaa siirtymävaiheen läpi, mahdollisesti myös gurun opastuksella, ja siinä olotilassa mantrasta on paljon hyötyä. Hienovarainen yhteys joka vallitsee sinun ja gurun välillä tarjoaa hänelle mahdollisuuden ohjata tätä prosessia, ja mantra itsessään jättää mieleen samskara-jäljen. 

Jonkin ajan kuluttua alat lähestyä hetkeä jolloin sinun on tarkoitus syntyä inkarnoitua uuteen fyysiseen kehoon, ja silloin alat nähdä mielikuvia tai visioita rakastelevista pareista. Koska rakasteluun liittyy niin vahvaa fyysistä ärsytystä, olemme tottuneet pitämään sitä fyysisenä tapahtumana. Niin ei kuitenkaan ole. Seksi on ensisijaisesti prana-ilmiö. Kaksi elämänvoimaa sulautuvat yhteen, ja niiden yhtymäkohta näyttää minkälainen elämä ja minkälainen keho voi syntyä siitä energioiden kohtaamisesta. Ihmiset eivät ymmärrä, että kun he rakastelevat niin heitä seurataan. Jivat eli sielut jotka pyrkivät syntymään, seuraavat tapahtumaa. Jos kahden yhteen sulautuneen pranakehon synnyttämä hahmo vastaa jonkin sielun karmallista mallia, tapahtuu hedelmöittyminen. Kun asiat ovat kohdallaan, mikään ihmisen tekemä teko ei voi estää hedelmöittymistä (kondomit, pillerit, kierukat jne.) Jos Jumala haluaa jonkun sielun saavan uuden elämän, vauva syntyy. Ihmisellä on hyvin ylimielinen käsitys siitä miten hän voisi toimia Jumalan tahtoa vastaan.

Synnyt siis uuteen fyysiseen kehoon joka kehittyy ja kasvaa äitisi kohdussa, ja sikiökehityksen aikana muistat ja käyt läpi aikaisempia elämiäsi. Kohdussa opit 60% ensimmäisestä kielestä jota tulet puhumaan; sen vuoksi äidinkielellä on niin tärkeä merkitys. Hyvin monet ihmissuhteisiin liittyvät asiat saavat alkuhahmonsa jo sikiökaudella. Yksi kliinisen hypnoosin kehittäjistä oli synnytyslääkäri ja hän kertoi tämän tarinan: nainen oli raskaana ja hänen miehensä työskenteli radiossa juontajana. Aina kun vauva äidin kohdussa kuuli isän radioäänen, se sai hepulin, heilui ja potki jne. Kun isä oli kotona, vauva oli rauhallinen. Oliko mahdollista että vauva tunnistaisi isänsä äänen radiosta? Eräänä päivänä isä alkoi kotona ollessaan puhua radioäänellään – ja kyllä, vauva äidin kohdussa sai hepulin. On siis hyvä miettiä minkälaiselle ympäristölle haluatte altistaa itsenne raskauden aikana. Kun nykyajan ihmiset miettivät perinteisiä raskauteen liittyviä perinteitä, he tulkitsevat niitä usein naisten alistamiseksi. Kuitenkin suuri osa noista perinteistä oli tarkoitettu varmistamaan ympäristö joka auttaa sikiönä kehittyvää lasta omaksumaan harmonisia ihmissuhde-tapoja sekä kehittämään tasapainoisesti toimivaa mieltä, myöhemmin elämässään.

Kun synnymme, syntymän traumaattisuus sulkee muistimme aikaisempia elämiä kohtaan. Raja nykyisen ja aikaisempien elämiemme välillä on kuitenkin häilyvä, ei mitenkään absoluuttinen. Toisinaan hyvin vahvat samskarat aikaisemmasta elämästä säätelevät nykyisen elämän kokemuksia. Silloin niille on hyvä tehdä jotain. 

Kun synnymme, meissä käynnistyy prosessi: alamme elää sen karman kanssa jonka olemme tuoneet tähän elämään, niiden samskaroiden kanssa jotka olemme tuoneet tähän nykyiseen kehoon. Samskarat nousevat esiin tietoisuuden syvyyksistä ja ilmenevät mielessä emotionaalisena työntövoimana joka pistää meitä toimimaan tietyillä tavoilla. Useimmiten menemme tuon voiman mukana. Toimimme houkutuksen mukaisesti ja luomme uusia samskaroita jotka urautuvat meidän mieleemme. Kierrätämme omia tottumuksiamme, tapojamme ja uskomuksiamme tällä tavoin loputtomasti. Etelä-Aasian kulttuuri kutsuvat tätä ilmiötä nimellä Samsaran Pyörä, kuoleman ja jälleensyntymisen pyörä. Veda-perinteen kirjuri Vyasa nimitti tätä ilmiötä näin: “koira joka toistuvasti nuolee omaa oksennustaan.” Sellaista on unissakävelijän elämä, elämä vailla tietoisuutta siitä mitä itselle tapahtuu, elämä jossa ihminen vain seuraa sokeasti perustarpeiden tyydyttämistä: nälkä, seksi, uni ja hengissä selviäminen. Elämä jossa mikään ei muutu. Sillä hetkellä kun ihminen alkaa havahtua tiedostamisessaan, hänessä avautuu uudenlainen tila. Olemisen tila jonka avulla sinun on mahdollista tarkkailla tämän prosessin etenemistä ja tehdä tietoisia valintoja sen suhteen miten haluat reagoida. Ehkä on tarpeellista ja hyödyllistä joskus vain antaa mennä karman työntövoiman mukana. Kuitenkin usein on hyödyllisempää alkaa tietoisilla valinnoilla ohjata oman elämänsä kulkua. Silloin aukeaa mahdollisuus tehdä asioita toisin, kokea jotain uutta, ja siten luoda uudenlaisia samskaroita joista kasvaa onnellisempaa ja tasapainoisempaa ja rakastavampaa ja myötätuntoisempaa elämää.

Usein ongelmatilanteissa voit kokea, että riippumatta siitä mitä teit, sinähän olit oikeassa, sinulla oli oikeudenmukaiset perusteet reagoida niin kuin reagoit. Ei siis ollut mitenkään sinun ansiotasi että kävi niin kuin kävi, eihän? Entä jos kysyt itseltäsi: miten ongelman ratkeamista auttaa se, että sinä olet miten oikeassa hyvänsä? Usein – ei mitään. Mutta kun havahdut tarkkailemaan miten tämä prosessi etenee sinun omassa mielessäsi, voit oppia murtamaan samaistuvan takertumisen uran.

Kaksi näkökulmaa: voimapurkaukset joiden perusteella toimit, ja mielesi tarkkaileminen joka auttaa sinua olemaan samaistumatta emotionaalisiin purkauksiin kun niitä esiintyy. Siinä on lyhyesti kuvattu ihmisen vapaan tahdon mitta. Me toimimme edelleen hyvin vahvasti omien tottumustemme varassa, eivätkä ne kaikki suinkaan ole huonoja. Se että sinun hermostosi sisältää paljon tottumusten ja tapojen malleja, tarkoittaa että sinä pystyt reagoimaan tarvittaessa nopeasti. Jos olet astumassa käärmeen päälle, kyky reagoida nopeasti on hyvä asia. Niiden tottumusten määrä, jotka pystymme muuttamaan tässä elämässä, on ratkaisevan tärkeää.

Sinä olet oman elämäsi arkkitehti, oman elämäntarinasi käsikirjoittaja olet sinä.

Sinä, joka olet itse itsellesi mysteeri.

Vastaa